Kategorier
Utgave 1, 1998

Horten Modelljernbane Klubb viste frem fire anlegg i Farmandstredet kjøpesenter i Tønsberg

“Vi har et tomt butikklokale på 250 kvm. som vi gjerne skulle ha fylt med ett eller annet levende julemoro. Har dere mulighet til å fylle lokalet med masse modelltog som dere kan kjøre hver dag frem til jul? Dere må starte snarest.”

Enkelte ting her i verden skjer raskere enn man aner, og det M&E da sikter til er Horten mj klubbs utstilling i Farmandstre-det kjøpesenter i Tønsberg. Dette arrangementet ble organisert og arrangert før de fleste av oss  rakk å oppdage at det hadde vært en togutstilling.

Det hele startet med at klubben fikk en telefon fra senterleder i Farmandstredet onsdag 10. desember med følgende melding: 

“Vi har et tomt butikklokale på 250 kvm. som vi gjerne skulle ha fylt med ett eller annet levende julemoro. Har dere mulighet til å fylle lokalet med masse modelltog som dere kan kjøre hver dag frem til jul? Dere må starte snarest.”

Klubbens første reaksjon var at det var umulig på så kort varsel, men etter noen minutter med prat frem og tilbake kom han til å tenke på at den gjengen som er aktive i HMK har klart umulige ting før. Klubbens svar til senterlederen var: “Gi oss et døgn til å jobbe med saken, så får vi se”.

Det ble en rask telefon til sekretær, som i sin tur kalte på formannen om innkallelse til møte på HIP samme kveld. Der sjekket de alle klubbens moduler, og de fant ut at de kunne stille med ett modulanlegg på 15 x 4 meter og ett på 6 x 3 meter som rundbaner, smalsporanlegg på 7 meter og i tillegg et anlegg i vinduet med 4 løse skinneovaler med Z-, H0- og 1-skala. Dette ville gi publikum 10 – 12 togsett  i kontinuerlig drift, pluss mange ekstra tog på ventespor. 

Så kom det store spørsmålet: Hvem stiller opp på én dags varsel og frakter mer enn femti moduler med tilbehør ned trappene fra klubblokalet i fjerde etasje og videre til Tønsberg, for deretter å montere alt opp og gjøre det kjøreklart? Hvem tar seg tid i årets to mest travle uker før jul til å være lokførere og vakter hver dag frem til julaften? Svaret kunne ikke styret få før de hadde kontaktet medlemmene. Medlemslisten ble gjennomsøkt og de ringte til de som bodde nærmest, og til de som var de mest “hyperaktive”. I alt ble 10 av medlemmene kontaktet, og samtlige svarte JA med en gang og var med på oppdraget.

Torsdag møtte alle opp i klubblokalet hvor man ikke rakk å montere opp modulanleggene, men kun foreta en visuell sjekk, slik at man fikk lokalisert de groveste feil og gamle transportskader. Pga. tidspresset måtte eventuelle skader repareres ved montering i Farmand-stredet. Samme kveld ble alle moduler, bein og annet tilbehør båret ned trappene og satt nederst i trappegangen. Fredag kveld fraktet et par mann noen tilhengerlass til Farmandstredet, og tilslutt pakket to andre det resterende i hver sin tilhenger slik at disse stod klare over natten til lørdag morgen klokken syv, da vi startet med monteringen i Farmandstredet. 

Monteringen av modulene startet som vanlig med et par hundre bein som skulle på plass i sine respektive moduler (egentlig en vanvittig dårlig beinløsning). Det tar  tid, men  etter et par timer reiste modulene seg, og man kunne begynne å tenke på rekkefølgen og plasseringen av modulene. Klokken ti kom profesjonelle dekoratører med all julepynten som skulle pryde anleggene og sette prikken over i-en. De hadde med seg nisser, rådyr, rever, snø, granbar, 100 meter rødt stoff og mye annet snadder. Det ble jobbet på spreng hele lørdagen for å bli ferdig. Det ble oppdaget en god del skader på modulene underveis som måtte utbedres, og dette tok en del tid. Mer tid enn man faktisk regnet med, slik at noen måtte møte opp et par timer før på søndag morgen for å fikse de siste problemene.

Når Farmandstredet åpnet sine 95 forretninger søndag 14. desember gikk imidlertid samtlige tog i rute, og gutta hadde altså klart oppgaven så langt. M&E tør påstå at denne utstillingen er den fineste og penest dekorerte modelljernbaneutstillingen som har vært i Norge noengang. Det er bare så synd at alt skjedde så fort at det ikke var mulig å informere resten av mj-Norge. Vi er sikre på at de fleste mj-interesserte med familie fra store deler av østlandsområdet ville ha lagt veien til Tønsberg en eller annen dag før jul for å oppleve dette.

Dagene gikk og gutta skrev seg på vaktlista i tur og orden. Alle dagene ble fylt opp, slik at det var 2-4 mann på vakt hver dag frem til lille julaften. Etter et par dager kom senterledelsen innom, og gutta fikk stor ros for opplegget, og de spurte samtidig om togene kunne kjøre de tre dagene mellom jul og nyttår også.

Det var en kjemperespons fra publikum med bare blide og fornøyde fjes. Fra senterledelsen fikk M&E opplyst at Farmand-stredet har ca. 20.000 (ja faktisk tyvetusen) besøkende hver dag. Senteret er utstyrt med elektroniske sensorer ved alle ut- og innganger, i alle rulletrapper og korridorer. Disse telleverkene leses av hver dag slik at man kan danne seg et bilde av hvordan mengden av kunder fordeler seg, og beveger seg til enhver tid, rundt i det store kjøpesenteret. Alle 20.000 besøker selvfølgelig ikke samtlige 95 forretninger hver dag, men senterledelsen anslo med sikkerhet at minst 3000 besøkende hadde vært innom mj-utstillingen daglig. Det gir fin reklame for hobbyen vår når nærmere 40.000 mennesker får se modelljernbane midt i julestria.

Det var ingen store katastrofer på anleggene etter tretten dagers drift. Kun et lok ble dyttet i gulvet så bitene sprutet, og et par lokboggier har smeltet på grunn av kortslutning i sporveksler. Dette er saker som blir erstattet av klubben slik at medlemmene ikke skal lide noen nød pga det inntrufne. Ingen skal tape noe ved å ta med seg sine tog, og stå dag etter dag å kjøre for klubben ved en slik anledning. 

Anleggene stod utstilt til 6. januar, da ble de demontert og fraktet tilbake til Horten. Selv etter 13 dagers kjøring i kjøpesenteret fra morgen til kveld, stilte 15 mann opp for å hjelpe til med bæring av moduler og tilbehør opp trappene til klubb-lokalet i fjerde etasje.

KP