Kategorier
Utgave 1, 1998

1998-nyheter fra ROCO

Velkommen til modellåret -98

Modelljernbanegiganten ROCO kan i år presentere rundt 250 nyheter i sine nyhetsbrosjyrer. Dette er det største antall nyheter på ett år i ROCO’s historie. Blant nyhetene er det mange flotte lok og vogner fra flere europeiske land. Vi finner ingen norske nyheter i brosjyrene i år, men Sverige og Danmark blir tilgodesett med mange fine modeller.

Digitalnyheter

Stadig flere mj-byggere oppdager hva digitalstyring egentlig betyr. Digital er nøkkelen til en ny verden innen mj-hobbyen, som ingen kunne tenke seg var mulig for bare få år siden. ROCO er et av de firmaer som har gjort det mulig for oss alle å få mer liv på modelljernbanen. I tillegg til den digitale kranvognen som ble beskrevet i M&E 3-97, har nå ROCO også laget to nye portalkraner som passer utmerket på industri- eller havneområder.

Den digitale kranvognen leveres i to utgaver. En for Lenz DCC-NMRA format, og en for Märklin’s Motorola format. Det vil si at alle som har en digitalstyring, nesten uansett fabrikat, kan bruke den digitale kranvognen fra ROCO. 

Den største av de nye portalkranene som er avbildet på side 21, leveres også for begge digitalformater. Denne kranen leveres med graveklo for sand og grus. Med denne kan man nok skape mye morsom aktivitet med lasting og lossing på modelljernbanen. Gravekloa leveres som enkeltdel, og kan også benyttes på ROCO’s kranvogner og den lille portalkranen.

Digital fjernstyrt vognavkobling

Dette er kanskje den mest spennende av alle ROCO’s nyheter. I flere tiår har Märklin hatt sin automatiske Telex-kobling, nå er ROCO først ute av likestrømsprodusentene med en kobling som fjernstyres via digitaldekoderen i loket. ROCO’s første lok med denne koblingen er BR 361 i rød lakkering. Loket er komplett med fjernstyrte koblinger i begge ender, frontlys, innebygget digitaldecoder med lastregulering (EMF).

Vi som kjenner dette loket fra før, vet at det har utrolig gode kjøreegenskaper. Med dekoder med lastregulering vil dette loket rangere rykkfritt på laveste kryphastighet. Dette er en modell som alle digitalfans vil få meget glede av. Nå kan dere redusere antall avkoblingsskinner på anlegget, og begynne å rangere vogner dit dere vil på en mer realistisk måte.

Ny digitaldekoder

Endelig kommer ROCO med en bedre lokdekoder enn den som ble testet i M&E’s store dekodertest. Den nye dekoderen har nr. 10745, og har 28 hastighetstrinn, programmerbar aksellerasjon og brems. Den har også lastregulering (EMF), funksjonsutganger belastbare med hele 250 mA som holder til f.eks. røykaggregat.

Utvidelse av 

“Digital is cool”

ROCO’s “basic” digitalstyring med lokmus vil nå få en utvidelsesmulighet i form av en enhet som gjør at man kan adressere opptil 99 lok og 256 sporveksler. Med den nye digitale sporvekselmotoren kan man nå bygge store digitale anlegg rett på gulvteppet uten å koble ledninger. Dekoderen og sporvekselmotoren “snappes” på plass under gummiballasten og ledningene kobles til skinnene under sporvekslen.

Store nyheter for Märklin-fans

Når vi først er inne på digitaldrift så må også nevnes at ROCO satser hardt på markedet for de med tre-leder vekselstrømsdrift.

De introduserer også en lokdekoder med 8 pins DCC-NMRA plugg for direkte installasjon i ROCO’s vekselstrømslok som har denne kontakten. Lokdekoderen er for Märklins Motorola format, slik at de som allerede har en ROCO vekselstrømsmodell kan med et enkelt håndgrep digitalisere loket selv.

ROCO opplyser i sin brosjyre at fra sommeren 1998 vil alle ROCO’s vekselstrømsmodeller leveres fra fabrikken komplett med denne lokdekoder innebygget. 

Dette var en liten orientering som kan konkluderes med at enten man har midtleder eller ikke på anlegget, så har man mye godt i vente til sin modell-jernbane. For de som ønsker å starte med TT-skala (1:120), så har ROCO også nyheter i denne skala i år. Mange nye N-skala modeller kommer og 0m smalsporprogrammet utvides stadig.